zondag 19 april 2015

Prestatiematrix

Prestatiematrix als taxonomie

Een taxonomie is een samenstelling van leerdoelen, waarbij de onderlinge relatie wordt weergegeven. De prestatiematrix is een taxonomisch instrument om de leerdoelen te beschrijven en dient als onderlegger voor het handelen. In de prestatiematrix wordt gevraagd om het formuleren van samenhangende leerdoelen en ordent deze naar 3 niveaus: reproductief handelen, productief handelen en zelfsturende handelen. Deze 3 categorieën worden gecombineerd met drie bekwaamheidsniveau’s; cognitief-reflectief, vakmatig-methodisch en sociaal-communicatief. Hierdoor ontstaan 9 bekwaamheden die vertaald kunnen worden in leerdoelen.


Cognitief-reflectief
Vakmatig-methodisch
Sociaal-communicatief
Reproductief handelen
Kennisbewust handelen
Taakgericht handelen
Normbewust handelen
Productief handelen
Cognitief handelen
Planmatig handelen
Interactief handelen
Zelfsturend handelen
Metacognitief handelen
Procesmatig handelen
Ethisch handelen

Voor gebruik voor de leerling is deze vertaald naar een matrix voor de studenten.


Weten, denken
Systematisch handelen
Communiceren
Reproductief handelen
Wat moet ik weten, begrijpen?
Wat moet ik kunnen?
Hoe moet ik me gedragen?
Productief handelen
Wat moet ik kunnen bedenken, redeneren?
Wat moet ik volgens plan kunnen uitvoeren?
Hoe moet ik samenwerken of omgaan met anderen?
Zelfsturend handelen
Wat moet ik kunnen doen om te verbeteren?
Wat moet ik kunnen uitvoeren in de beroepspraktijk?
Hoe moet ik me kunnen verantwoorden?



 Deze taxonomie is mijn basis voor het herontwerp voor LOB. 

1 opmerking:

  1. Mooie taxonomie, Karin. Ik ben benieuwd hoe we dit terug zien in je trapmodel.
    -Rob 21st/5

    BeantwoordenVerwijderen