Prestatiematrix als taxonomie
Een taxonomie is een samenstelling van
leerdoelen, waarbij de onderlinge relatie wordt weergegeven. De prestatiematrix
is een taxonomisch instrument om de leerdoelen te beschrijven en dient als
onderlegger voor het handelen. In de prestatiematrix wordt gevraagd om het
formuleren van samenhangende leerdoelen en ordent deze naar 3 niveaus:
reproductief handelen, productief handelen en zelfsturende handelen. Deze 3
categorieën worden gecombineerd met drie bekwaamheidsniveau’s;
cognitief-reflectief, vakmatig-methodisch en sociaal-communicatief. Hierdoor
ontstaan 9 bekwaamheden die vertaald kunnen worden in leerdoelen.
|
Cognitief-reflectief
|
Vakmatig-methodisch
|
Sociaal-communicatief
|
Reproductief handelen
|
Kennisbewust
handelen
|
Taakgericht
handelen
|
Normbewust
handelen
|
Productief handelen
|
Cognitief
handelen
|
Planmatig
handelen
|
Interactief
handelen
|
Zelfsturend handelen
|
Metacognitief
handelen
|
Procesmatig
handelen
|
Ethisch
handelen
|
Voor gebruik voor de leerling is deze vertaald
naar een matrix voor de studenten.
|
Weten, denken
|
Systematisch handelen
|
Communiceren
|
Reproductief handelen
|
Wat
moet ik weten, begrijpen?
|
Wat
moet ik kunnen?
|
Hoe
moet ik me gedragen?
|
Productief handelen
|
Wat
moet ik kunnen bedenken, redeneren?
|
Wat
moet ik volgens plan kunnen uitvoeren?
|
Hoe
moet ik samenwerken of omgaan met anderen?
|
Zelfsturend handelen
|
Wat
moet ik kunnen doen om te verbeteren?
|
Wat
moet ik kunnen uitvoeren in de beroepspraktijk?
|
Hoe
moet ik me kunnen verantwoorden?
|
Deze taxonomie is mijn basis voor het herontwerp voor LOB.
Mooie taxonomie, Karin. Ik ben benieuwd hoe we dit terug zien in je trapmodel.
BeantwoordenVerwijderen-Rob 21st/5