Het VMBO gaat veranderen. De sectoren en afdelingsprogramma's worden vervangen door profielen en keuzevakken. De leerling kiest een profiel en dit profiel bepaalt de helft van het examenprogramma van de beroepsgerichte vakken. De overige helft wordt ingevuld door keuzevakken. Deze keuzevakken mag de leerling volledig zelf invullen. LOB (loopbaanoriëntatie en begeleiding) wordt het vliegviel in deze keuzes. LOB heeft landelijk nog geen directe invulling gekregen. Alleen de kaders liggen vast, maar de invulling ligt bij de scholen. De uitgevers hebben op dit moment nog geen methode op de markt gebracht. Hier ligt dus een mooie uitdaging om een herontwerp te maken voor LOB binnen de bovenbouw VMBO.
Mijn paper heb ik geschreven over LOB, waarbij ik onderzocht heb op welke wijze de leerling loopbaancompetenties kan verwerven om keuzes te maken binnen de loopbaan. Deze informatie ga ik ook gebruiken binnen mijn herontwerp.
De afgelopen weken veel informatie verzameld en gelezen over taxonomien en het ontwerpen van onderwijs. In eerste instantie was mijn uitgangspunt de taxonomie van Bloom.
Taxonomie van Bloom
Gaandeweg mijn ontwerpfase liep ik steeds tegenaan dat deze taxonomie niet goed past bij LOB. Ik wil graag de kaders ontwerpen voor LOB en deze kaders kunnen dan vervolgens vertaald worden binnen de lessen van de leerlingen. Dit kader wordt het onderwijsplan voor LOB binnen klas 3 en 4 VMBO. Het onderwijsplan wordt vervolgens vertaald in een integraal lessenplan. Op deze manier wordt LOB binnen alle profielvakken en keuzevakken op dezelfde manier vormgegeven. Een andere reden voor dit vakoverstijgend onderwijsplan is de docent. Op dit moment wordt LOB door iedere docent op een andere manier benaderd en vormgegeven. Wanneer leerlingen straks gaan wisselen tussen keuzevakken, mag er geen verschil zijn in benadering van LOB.
Het MBO is ook bezig met onderwijsvernieuwing. LOOV Onderwijsontwikkeling (www.leermetloov.nl) heeft een handboek ontwikkelt voor het ontwerpen en ontwikkelen van beroepsopleidingen. Dit handboek kwam ik tegen op internet. Voor mij was dit het laatste puzzelstuk voor het idee voor herontwerp. Het handboek gebruikt de taxonomie Prestatiematrix en deze hebben ze vertaal in de prestatiematrix beroepsbekwaam handelen. Dit is voor mij het uitgangspunt geweest voor mijn herontwerp. Binnen mijn herontwerp komen de 21e century skills terug en het ontwerp wordt geschreven voor zowel de leerling als de docent.
Verdere uitleg over de prestatiematrix staat in mijn herontwerp.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten