Italie schoolreis 27 maart
Maandag 23 maart even kort met Adriaan gebrainstormd over mijn onderwijsonderwerp. Mijn ontwerp gaat over Loopbaanbegeleiding en ontwikkeling van leerlingen VMBO klas 3 en 4. Het onderwijs in het VMBO gaat vernieuwen en LOB wordt het vliegwiel in het gehele onderwijsproces en keuzeproces. Adriaan hielp mij vooral op weg door met hem te sparren en vooral out of the box te denken. Voor mijn paper heb ik vele wetenschappelijke onderzoeken gelezen over LOB, zoals van Marinka Kuijpers, Frans Meijers en Tom Luken. Ik wil niet alleen maar de 5 loopbaancompetenties van Marinka Kuijpers gaan verwerken in mijn onderwijsontwerp, maar vooral gaan onderzoeken hoe ik LOB kan gaan vormgeven binnen de praktijklessen. Docenten worden zo ook gedwongen om LOB een plek te geven in het onderwijsleerproces. Mijn 2 dimensies worden dan ook de leerling en daarnaast de docent.
27 maart vertrokken we met 7 bussen naar het Gardameer voor een week schoolreis. In mijn tas zaten boeken over LOB om de vele uren in de bus zinvol te besteden. Gedurende de reis met collega's en met leerlingen gesproken over hun visie over het implementeren van LOB in de bovenbouw. Dit leverde voor mij zinvolle informatie op, die ik zeker heb gebruikt in het onderwijsherontwerp. Het boek over hoe mensen keuzes maken gaf mij wetenschappelijke inzichten over de processen in het brein die bewust of onbewust leiden tot bepaalde keuzes. Een belangrijke conclusie voor mij was dat het uiteindelijk niet om de juiste keuze gaat binnen LOB, maar om het proces wat eraan vooraf gaat. In dat proces staan de kwaliteiten van de leerling centraal en deze kwaliteiten leiden uiteindelijk tot een keuze voor een vervolgopleiding en een toekomstig beroep. Ook Tom Luken kwam in zijn onderzoek (een dwaalspoor naar de juiste keuze) tot dezelfde conclusie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten