donderdag 26 februari 2015

verslag regiobijeenkomst rekenen van de rekencoördinator Connect College

Flitsbijeenkomst rekenen, maandag 6 oktober 2014

Beknopte samenvatting door JDr:
Dagvoorzitter: Johan van de Berg; adviseur steunpunt taal en rekenen (info@steunpuntvo.nl). Op de site van het steunpunt zijn sinds 10-10-2014 alle presentaties te downloaden.

College van toetsen en Examens; spreker mw. Emilie Kranendonk
ER: ernstige rekenproblemen
-leerlingen geven aan een opgave als haalbaar te ervaren; niet merkbaar aan cijfers; score stijgt van een 3 naar een 4
-kale opgaven worden als makkelijker ervaren.
-diagnose dyscalculie is voor lln. van 14 jaar en ouder moeilijk vast te stellen. Andere zaken spelen dan een grote rol. Zoals: is er een andere beperking? Is er onderwijsachterstand?
-school moet zelf vaststellen of leerling ER heeft. Dit kan bijv. docent vaststellen of RT’er.
-Verricht een nulmeting en herhaal dit geregeld. Geen vooruitgang? Dan kan als alternatief voor de leerling de aangepaste rekentoets gemaakt worden.
-Toets 2E bevat:
    -de gemakkelijkste opgaven van 2F niveau.
    -Complexe opgaven worden vermeden.
    -40 opgaven waarvan 4 kale
    -terugbladeren is mogelijk
    -150 minuten tijd (meer tijd dus t.o.v. 2014)
    -rekenmachine is toegestaan (zowel de rekenmachine in het programma, als de eigen
     rekenmachine zijn toegestaan; geen grafische rekenmachine)
    -rekenkaart mag gebruikt worden (ook bij vakken als wiskunde en economie waarbij
     veel gerekend moet worden)
    -aangepaste ER toets kan alleen in Examentester afgenomen worden.
     -ER toets is ook in dyslexie variant (met verklanking)
-SCHOOL MOET EXTRA AANDACHT BESTEDEN AAN LLN. MET ERNSTIGE
 REKENPROBLEMEN EN DEZE EXTRA MOEITE VASTLEGGEN IN EEN DOSSIER
 bijles, extra les, RT, ….)
-format dossier vorming beschikbaar op de site; omvat 2 tot 3 pagina’s.
-verantwoording richting inspectie:
     -hulpvraag leerling formuleren;
     -hoe heeft school dit opgepakt; extra tijdspanne aantonen;
-dossiervorming kan doorlopen tot afname rekentoets. Regelgeving is lastig; maatwerk leveren voor leerling.
-deelname aan de ER toets heeft voor schooljaar 1415 geen consequenties
-schooljaar 1516 komt er een aantekening; tekst hiervoor is nog niet bekend.
-op dit moment is CvE in gesprek met het vervolgonderwijs; doel is dat de ER toets in de toekomst geen consequenties voor de leerling heeft wat doorstroom betreft.
-heeft een leerling nog andere beperkingen (bijv. Dyslexie) dan heeft de leerling recht o extra tijd: 150 + 30 = 180 minuten totaal (extreem lange tijd)
-aanmelden: formulier DUO: aantal deelnemers ER toets invullen in apart vak.
-afnamemoment 2 E toets:
  1e kans dinsdag 10 en woensdag 11 maart 2015
  2e kans dinsdag 2 en woensdag 3 juni 2015
  er zit een tijdslot op de toetsen
Staatsexamens hebben afwijkende afname dagen.
Zie ook: Examenblad: kandidaten met een beperking!
-bij zitten blijven of zakken voor examen, vervallen de eerder behaalde resultaten. Leerling zou dan in principe kunnen switchen van ER toets naar reguliere 2F toets.

Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets VO; spreker David Duinkerke, ministerie van OCW
-1e aanbevelingen zijn overgenomen voor toets 2015
-2e aanbevelingen niet direct overgenomen; commissie Steur opgericht
-nov/dec maatregelen bekend gemaakt! (zij kunnen in principe de slaag-zak regeling nog terug draaien!)
-Één syllabus april 2015; effect op rekentoets 2016
-Terugbladeren dit schooljaar wel mogelijk; er komt 1 deel met rekenmachine en 1 deel zonder rekenmachine.
-extra voorbeeldtoetsen ontwikkeld: 1 pdf en 1 afgeschermde toets om op school digitaal te oefenen.
-leerweg BB: brochure kaders rekentoets VO
-extra herkansing vanaf 2015/2016; 2 herkansingen op zelfde niveau
     2F à 2F à 2F
     2F à 3F à 3F  (2F vervalt dan )
-Extra voorbeeldtoets ER: zie Examenblad 2014
-pilot BB is alleen bestemd voor 4e jaars leerlingen; biedt hen een extra kans; deelname aan de regulier 2F toets wel een verplichting!

College van Toetsen en Examens; spreker dhr. Jan Kastelein
Brochure ‘kaders rekentoets VO 2015’ staat op de site van Examenblad sinds vrijdag 10-10-2014.

2016: extra kans voor 2F en 3F. Wanneer de derde kans wordt afgenomen is nog niet duidelijk. 3 perioden in 1 schooljaar, bijv. oktober 1e, maart 2e, mei/juni 3e kans.
Een leerling heeft vanaf schooljaar 2015/2016 dan 3 kansen. Inzetten van kansen kan ook in voorlaatste schooljaar. Totaal aantal kansen is 3!

Terugblik:
Slag/zakregeling 2016 ligt vast, tenzij Commissie Steur ander advies gaat uitbrengen.

Rekentoets in maart 2014:
-Bevatte 4 makkelijkere opgaven (4 van de 51). Deze bleken voor BB leerlingen goed te doen (zijn echter eigenlijk te gemakkelijk voor niveau 2F). Startpunt geweest voor pilot BB in 2015.
-scholen hebben een rapportage per domein ontvangen van elke leerling! Ook een foutenanalyse van CITO. Docent kan met leerling hiaten bekijken en scholing hierop afstemmen.

Vooruitblik:
-pilot 3S en 4BB schooljaar 2014/2015. Deelname aan 3S betekent dat alle 5VWO lln. gaan deelnemen, ook lln. met profiel CM (hier is aanmelding vooraf voor nodig!). Voor 4BB zijn geen eisen gesteld. Alle scholen krijgen automatisch alle toetsgegevens. Aanmelding vooraf niet nodig. Dit levert BB lln. een extra kans op!!!
-2F toets duurt 90 minuten
-3F toets duurt 120 minuten
NIEUW: VERANDERINGEN REKENTOETS VO 2015
-45 i.p.v. 51 opgaven
-3 vragen over één context bij alle varianten van 2F en 3F.
-meer contextloze opgaven; 15 zonder context
                                              30 met context, waarvan 3 vragen bij 1 context
-verhouding aantal vragen tussen domeinen blijft in principe gehandhaafd.
-bladeren tussen opgaven mogelijk (ook bij Examentester); toets bestaat dan uit 2 secties. 1 sectie zonder rekenmachine waarin gebladerd kan worden, 1 sectie met rekenmachine waarin gebladerd kan worden.
-er worden extra voorbeeldtoetsen en oefenmateriaal aangereikt aan scholen
-digitaal oefenen met leerlingen is weer mogelijk (met Examentester als met Facet); dus digitale 2F toets laten maken met de lln.
-rapportage op domein wordt komend jaar voortgezet (score per domein).
-maatwerk (BB, 3S)
-ER (toets voor lln. met ernstige rekenproblemen en dyscalculie)

REKENTOETS BB:
Details staan in de brochure die vrijdag 10 oktober wordt gepubliceerd.
AFNAMEDATA: 4 EN 5 MAART 2015
Resultaat: cijfer als extra kans voor 2F. Kandidaat is verplicht ook deel te nemen aan de regulier toets (heeft hier 2 kansen voor). Kandidaat mag bepalen welk cijfer op de (bijlage bij) cijferlijst komt te staan.
Alle scholen krijgen pilot automatisch toegestuurd. Aanmelden is niet nodig. In overleg met Henk Aben is besloten dat CCE schooljaar 2014/2015 deelneemt aan de pilot BB.

Commissie Steur legt cesuur vast. Lat lager leggen. Doet aanbevelingen (die al zijn meegenomen). Zij kunnen slag-zak-regeling nog beïnvloeden. Op dit moment is de regel echter dat rekentoets meetelt voor de slag-zak-regeling 2015/2016.

Vooruitblik 2016:
-1 syllabus
-rapportage verzoek per domein: gemiddeldes aangeven per groep, dus niet alleen maar per leerling (wordt meegenomen)
-inzagerecht verruimen (afh. van beslissing staatssecretaris; bij goedkeuring gaat CvT brochure aanpassen). Nu is er alleen inzagerecht in het gemaakte werk, niet in de opgaven.
-uitslag rekentoets vervroegen, gelijk met uitslag CE
-omzetting scores vaardigheidsniveaus site Cito

CITO; spreker Ernie Schouten
Foutenanalyse (in volgorde van meest tot minst gemaakt soort fouten):
AANDACHTSPUNTEN VOOR DOCENTEN RV:
-informatie wordt door lln. niet goed verwerkt
-nullen rekenen (metriek stelsel)
-niet doorrekenen (te vroeg stoppen met de vraag)
-ton, kuub, hectare onbekende begrippen voor de lln. (tip: ze mogen gebruik maken van een woordenboek)
-afrondfouten (realistische situatie)
-interpretatiefout
-tijd en kalender rekenen
-procent rekenen

Moeilijkheidsgraad van kale sommen komt in 2015 hoger te liggen (rekenen met haakjes, ordenen getallenlijn)






Geen opmerkingen:

Een reactie posten