Flitsbijeenkomst rekenen,
maandag 6 oktober 2014
Beknopte samenvatting door
JDr:
Dagvoorzitter: Johan van de Berg; adviseur
steunpunt taal en rekenen (info@steunpuntvo.nl). Op de site van het steunpunt zijn sinds 10-10-2014 alle
presentaties te downloaden.
College van toetsen en
Examens; spreker mw. Emilie Kranendonk
ER:
ernstige rekenproblemen
-leerlingen
geven aan een opgave als haalbaar te ervaren; niet merkbaar aan cijfers; score
stijgt van een 3 naar een 4
-kale
opgaven worden als makkelijker ervaren.
-diagnose
dyscalculie is voor lln. van 14 jaar en ouder moeilijk vast te stellen. Andere
zaken spelen dan een grote rol. Zoals: is er een andere beperking? Is er
onderwijsachterstand?
-school
moet zelf vaststellen of leerling ER heeft. Dit kan bijv. docent vaststellen of
RT’er.
-Verricht
een nulmeting en herhaal dit geregeld. Geen vooruitgang? Dan kan als
alternatief voor de leerling de aangepaste rekentoets gemaakt worden.
-Toets
2E bevat:
-de gemakkelijkste opgaven van 2F niveau.
-Complexe opgaven worden vermeden.
-40 opgaven waarvan 4 kale
-terugbladeren is mogelijk
-150 minuten tijd (meer tijd dus t.o.v.
2014)
-rekenmachine is toegestaan (zowel de
rekenmachine in het programma, als de eigen
rekenmachine zijn toegestaan; geen
grafische rekenmachine)
-rekenkaart mag gebruikt worden (ook bij
vakken als wiskunde en economie waarbij
veel gerekend moet worden)
-aangepaste ER toets kan alleen in
Examentester afgenomen worden.
-ER toets is ook in dyslexie variant (met
verklanking)
-SCHOOL MOET EXTRA AANDACHT
BESTEDEN AAN LLN. MET ERNSTIGE
REKENPROBLEMEN EN DEZE EXTRA MOEITE VASTLEGGEN
IN EEN DOSSIER
bijles, extra les, RT, ….)
-format dossier vorming beschikbaar
op de site; omvat 2 tot 3 pagina’s.
-verantwoording richting inspectie:
-hulpvraag leerling formuleren;
-hoe heeft school dit opgepakt; extra
tijdspanne aantonen;
-dossiervorming kan doorlopen
tot afname rekentoets. Regelgeving is lastig; maatwerk leveren voor leerling.
-deelname
aan de ER toets heeft voor schooljaar 1415 geen consequenties
-schooljaar
1516 komt er een aantekening; tekst hiervoor is nog niet bekend.
-op dit
moment is CvE in gesprek met het vervolgonderwijs; doel is dat de ER toets in
de toekomst geen consequenties voor de leerling heeft wat doorstroom betreft.
-heeft
een leerling nog andere beperkingen (bijv. Dyslexie) dan heeft de leerling
recht o extra tijd: 150 + 30 = 180 minuten totaal (extreem lange tijd)
-aanmelden:
formulier DUO: aantal deelnemers ER toets invullen in apart vak.
-afnamemoment
2 E toets:
1e kans dinsdag 10 en woensdag 11
maart 2015
2e kans dinsdag 2 en woensdag 3
juni 2015
er zit een tijdslot op de toetsen
Staatsexamens
hebben afwijkende afname dagen.
Zie ook: Examenblad: kandidaten met een
beperking!
-bij
zitten blijven of zakken voor examen, vervallen de eerder behaalde resultaten.
Leerling zou dan in principe kunnen switchen van ER toets naar reguliere 2F
toets.
Ontwikkelingen beleid en
regelgeving rekentoets VO; spreker David Duinkerke, ministerie van OCW
-1e
aanbevelingen zijn overgenomen voor toets 2015
-2e
aanbevelingen niet direct overgenomen; commissie
Steur opgericht
-nov/dec maatregelen bekend gemaakt! (zij kunnen in principe de slaag-zak regeling
nog terug draaien!)
-Één
syllabus april 2015; effect op rekentoets 2016
-Terugbladeren
dit schooljaar wel mogelijk; er komt 1 deel met rekenmachine en 1 deel zonder
rekenmachine.
-extra
voorbeeldtoetsen ontwikkeld: 1 pdf en 1 afgeschermde toets om op school
digitaal te oefenen.
-leerweg
BB: brochure kaders rekentoets VO
-extra herkansing vanaf 2015/2016; 2
herkansingen op zelfde niveau
2F à 2F à 2F
2F à 3F à 3F (2F
vervalt dan )
-Extra
voorbeeldtoets ER: zie Examenblad 2014
-pilot
BB is alleen bestemd voor 4e jaars leerlingen; biedt hen een extra
kans; deelname aan de regulier 2F toets wel een verplichting!
College van Toetsen en
Examens; spreker dhr. Jan Kastelein
Brochure
‘kaders rekentoets VO 2015’ staat op de site van Examenblad sinds vrijdag
10-10-2014.
2016:
extra kans voor 2F en 3F. Wanneer de derde kans wordt afgenomen is nog niet
duidelijk. 3 perioden in 1 schooljaar, bijv. oktober 1e, maart 2e,
mei/juni 3e kans.
Een
leerling heeft vanaf schooljaar 2015/2016 dan 3 kansen. Inzetten van kansen kan
ook in voorlaatste schooljaar. Totaal aantal kansen is 3!
Terugblik:
Slag/zakregeling
2016 ligt vast, tenzij Commissie Steur ander advies gaat uitbrengen.
Rekentoets
in maart 2014:
-Bevatte
4 makkelijkere opgaven (4 van de 51). Deze bleken voor BB leerlingen goed te
doen (zijn echter eigenlijk te gemakkelijk voor niveau 2F). Startpunt geweest
voor pilot BB in 2015.
-scholen
hebben een rapportage per domein ontvangen van elke leerling! Ook een
foutenanalyse van CITO. Docent kan met leerling hiaten bekijken en scholing
hierop afstemmen.
Vooruitblik:
-pilot
3S en 4BB schooljaar 2014/2015. Deelname aan 3S betekent dat alle 5VWO lln.
gaan deelnemen, ook lln. met profiel CM (hier is aanmelding vooraf voor nodig!).
Voor 4BB zijn geen eisen gesteld. Alle scholen krijgen automatisch alle
toetsgegevens. Aanmelding vooraf niet nodig. Dit levert BB lln. een extra kans
op!!!
-2F
toets duurt 90 minuten
-3F
toets duurt 120 minuten
NIEUW:
VERANDERINGEN REKENTOETS VO 2015
-45
i.p.v. 51 opgaven
-3
vragen over één context bij alle varianten van 2F en 3F.
-meer
contextloze opgaven; 15 zonder context
30 met context, waarvan 3 vragen bij 1 context
-verhouding
aantal vragen tussen domeinen blijft in principe gehandhaafd.
-bladeren
tussen opgaven mogelijk (ook bij Examentester); toets bestaat dan uit 2
secties. 1 sectie zonder rekenmachine waarin gebladerd kan worden, 1 sectie met
rekenmachine waarin gebladerd kan worden.
-er
worden extra voorbeeldtoetsen en oefenmateriaal aangereikt aan scholen
-digitaal
oefenen met leerlingen is weer mogelijk (met Examentester als met Facet); dus
digitale 2F toets laten maken met de lln.
-rapportage
op domein wordt komend jaar voortgezet (score per domein).
-maatwerk
(BB, 3S)
-ER
(toets voor lln. met ernstige rekenproblemen en dyscalculie)
REKENTOETS
BB:
Details
staan in de brochure die vrijdag 10 oktober wordt gepubliceerd.
AFNAMEDATA:
4 EN 5 MAART 2015
Resultaat:
cijfer als extra kans voor 2F.
Kandidaat is verplicht ook deel te nemen aan de regulier toets (heeft hier 2
kansen voor). Kandidaat mag bepalen welk cijfer op de (bijlage bij) cijferlijst
komt te staan.
Alle
scholen krijgen pilot automatisch toegestuurd. Aanmelden is niet nodig. In
overleg met Henk Aben is besloten dat CCE schooljaar 2014/2015 deelneemt aan de
pilot BB.
Commissie
Steur legt cesuur vast. Lat lager leggen. Doet aanbevelingen (die al zijn
meegenomen). Zij kunnen slag-zak-regeling nog beïnvloeden. Op dit moment is de
regel echter dat rekentoets meetelt voor de slag-zak-regeling 2015/2016.
Vooruitblik
2016:
-1
syllabus
-rapportage
verzoek per domein: gemiddeldes aangeven per groep, dus niet alleen maar per
leerling (wordt meegenomen)
-inzagerecht
verruimen (afh. van beslissing staatssecretaris; bij goedkeuring gaat CvT
brochure aanpassen). Nu is er alleen inzagerecht in het gemaakte werk, niet in
de opgaven.
-uitslag
rekentoets vervroegen, gelijk met uitslag CE
-omzetting
scores vaardigheidsniveaus site Cito
CITO; spreker Ernie Schouten
Foutenanalyse
(in volgorde van meest tot minst gemaakt soort fouten):
AANDACHTSPUNTEN VOOR DOCENTEN RV:
-informatie
wordt door lln. niet goed verwerkt
-nullen
rekenen (metriek stelsel)
-niet
doorrekenen (te vroeg stoppen met de vraag)
-ton,
kuub, hectare onbekende begrippen voor de lln. (tip: ze mogen gebruik maken van
een woordenboek)
-afrondfouten
(realistische situatie)
-interpretatiefout
-tijd en
kalender rekenen
-procent
rekenen
Moeilijkheidsgraad
van kale sommen komt in 2015 hoger te liggen (rekenen met haakjes, ordenen
getallenlijn)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten