25 februari gesprek met rekencoördinator
Jacqueline Dircks is rekencoördinator op onze school. Op 25 februari heb ik met haar een gesprek gevoerd over het rekenen op onze school. Deze informatie heb ik gebruikt voor mijn curriculumanalyse.
|
25 feb.
![]() | ![]() ![]() | ||
Beste Ralph en Jacqueline,
Voor mijn opleiding moet ik een curriculumanalyse maken voor rekenvaarigheid. Hebben jullie hier digitale documenten over? Een PTA? Overzicht refentieniveau's rekenen 2F/3F? Opbouw in het curriculum op school? Verwerking van rekenvaardigheden in het vak wiskunde? Gebruikte methode?
Willen jullie mij deze doormailen? Daarna zou ik het fijn vinden om met jullie het gesprek aan te gaan over rekenvaardigheid.
Gr Karin
Overzicht rekenonderwijs op
CCE unit VMBO schooljaar 1415
Opgesteld
september 2014 door JDR
-rekencoördinatoren:
* Ralph van de Berg; GT
* Jacqueline Dircks; BK
* Rik Golsteijn: havo/vwo
-lessen
rekenen per week op CCE unit VMBO:
Onderbouw:
*BKGT1:
2 uur kwt (gedeelte verplicht rv, gedeelte keuzemogelijkheid)
*BB2: 2
uur kwt (gedeelte verplicht rv, gedeelte keuzemogelijkheid)
*KB2: 1
uur kwt
*GT2: 1
uur kwt
Bovenbouw:
*BK
leerjaar 3 en 4: -Leerlingen met
wiskunde: 0 uur per week
-Leerlingen zonder
wiskunde: 1 uur per week
*GT leerjaar
3: alle leerlingen krijgen wiskunde; einde van elke wiskundetoets staan enkele
rekenvragen; rekenen wordt tijdens de wiskundeles geoefend.
*GT
leerjaar 4: -Leerlingen met wiskunde: 0
uur per week
-Leerlingen zonder
wiskunde: 1 uur per week
-Got It:
Vrijwel
alle leerlingen (m.u.v. GT3 en lln. GT4 mét wiskunde) hebben een rekenboek van
de methode getal en ruimte ontvangen bij hun boekenpakket. Daarnaast maken alle
leerlingen van CCE een account aan voor Got It (moet nog gebeuren dit
schooljaar). Dit is een digitaal rekenprogramma waarmee zowel op school als
thuis geoefend kan worden. Het programma geeft oefensommen afgestemd aan het
niveau van de leerling.
-vervangingsuur:
Tijdens
een V-uur kan de docent ervoor kiezen om op de laptop of ipad leerlingen met
Got It te laten werken (wanneer alle accounts zijn geactiveerd) of een taak uit
het rekenboek laten maken. Ipads regelen met Nick Roufs. Een laptopkar staat in
E13a, F23 en G25. De laptops in G25 zijn bedoeld voor de rekenlessen.
Daarbuiten kunnen andere collega’s dus ook gebruik maken van deze apparatuur.
De docent vult de klapper na de les in met evt. opmerkingen en mankementen en
zorgt dat alle laptops op de juiste plek in de kast staan en zijn aangesloten
aan de oplader!!!
-rekentoetsen:
Alle
leerlingen van CCE krijgen in december een schriftelijke rekentoets (niet in de
pww, tijdens wi of rv/kwt les). Voor de onderbouw VMBO op niveau 1F, voor de
bovenbouw VMBO op niveau 2F. De toets wordt beoordeeld door de reken- of
wiskundedocent. Cijfer is aangepast aan het niveau (BB cijfer +1; GT cijfer -1; KB cijfer volgens normering 1F
of 2F).
Einde
schooljaar krijgt leerjaar 1,2 en 3 nogmaals zo’n soort toets. Dan is de 1F
toets voor klas 1 en BB2. Overige klassen krijgen een toets op 2F niveau.
Cijfers tellen niet mee voor de overgangsregeling.
De officiële digitale rekentoets:
VMBO leerlingen hebben 2 kansen voor de
officiële, verplichte rekentoets. CCE heeft ervoor gekozen om deze kansen in
leerjaar 4 in te zetten. Leerlingen hebben dan de meeste lessen genoten.
Eerste kans in 2015: tussen 4 t/m 17 maart 2015.
Tweede kans: tussen 28 mei t/m 9 juni 2015.
Deze rekentoets telt in schooljaar 1415 NIET
mee voor de slag/zakregeling (Let wel: op MBO of Havo wordt het
rekenonderwijs voortgezet en komen er wel verplichtingen).
Tot 2016
telt de toets dus niet mee in de slaag-/zakregeling (vanaf volgend schooljaar
gaat de toets dus wel meetellen volgens de huidige plannen). De toets 2014
bevatte al minder context en opdrachten dan in 2013. Dit naar aanleiding van de
resultaten van de pilot 2013. Voor schooljaar 2015 staan in oktober
flitsbijeenkomsten gepland om reken- coördinatoren en andere docenten te
informeren over de toets van maart 2015. Er komt bijv. een pilot dit schooljaar
voor de BB leerlingen. Hoe of wat is nu nog niet bekend. Nadere informatie
volgt dus nog hierover.
De toets
is digitaal. Bij meerdere opdrachten kan de rekenmachine op het beeldscherm
gebruikt worden. Kladpapier is bij alle opdrachten toegestaan.
Pilot
dyscalculie en ernstige rekenproblemen 2014:
In 2014
was er een pilot voor leerlingen met dyscalculie en ernstige rekenproblemen.
CCE heeft niet deelgenomen aan deze pilot. Reden: we voldeden niet aan de
voorwaarden en er was veel onduidelijkheid (aantonen dat er extra werk is
verzet door school en leerling zonder zichtbaar resultaat in de vorderingen op
rekengebied).
Wel
hebben leerlingen met een dyscalculie-verklaring extra tijd gekregen en mochten
ze een rekenblad (waar o.a. een voorbeeld verhoudingstabel en % beknopt op
staan als geheugensteuntje; geen enkele leerling met dyscalculie heeft dit
rekenblad trouwens gebruikt tijdens de eindtoetsen in maart of juni 2014).
Jacqueline
Dircks
Geen opmerkingen:
Een reactie posten