donderdag 26 februari 2015

25 februari gesprek met rekencoördinator

Jacqueline Dircks is rekencoördinator op onze school. Op 25 februari heb ik met haar een gesprek gevoerd over het rekenen op onze school. Deze informatie heb ik gebruikt voor mijn curriculumanalyse.

Karin Grispen kgr@g.connectcollege.nl

25 feb.
aan RalphJacqueline
Beste Ralph en Jacqueline,

Voor mijn opleiding moet ik een curriculumanalyse maken voor rekenvaarigheid. Hebben jullie hier digitale documenten over? Een PTA? Overzicht refentieniveau's rekenen 2F/3F? Opbouw in het curriculum op school? Verwerking van rekenvaardigheden in het vak wiskunde? Gebruikte methode?

Willen jullie mij deze doormailen? Daarna zou ik het fijn vinden om met jullie het gesprek aan te gaan over rekenvaardigheid.

Gr Karin

Overzicht rekenonderwijs op CCE unit VMBO schooljaar 1415
Opgesteld september 2014 door JDR

-rekencoördinatoren:
   * Ralph van de Berg; GT
   * Jacqueline Dircks; BK
   * Rik Golsteijn: havo/vwo

-lessen rekenen per week op CCE unit VMBO:
Onderbouw:
*BKGT1: 2 uur kwt (gedeelte verplicht rv, gedeelte keuzemogelijkheid)
*BB2: 2 uur kwt (gedeelte verplicht rv, gedeelte keuzemogelijkheid)
*KB2: 1 uur kwt
*GT2: 1 uur kwt
Bovenbouw:
*BK leerjaar 3 en 4:  -Leerlingen met wiskunde: 0 uur per week
                                 -Leerlingen zonder wiskunde: 1 uur per week
*GT leerjaar 3: alle leerlingen krijgen wiskunde; einde van elke wiskundetoets staan enkele rekenvragen; rekenen wordt tijdens de wiskundeles geoefend.
*GT leerjaar 4:  -Leerlingen met wiskunde: 0 uur per week
                         -Leerlingen zonder wiskunde: 1 uur per week


-Got It:
Vrijwel alle leerlingen (m.u.v. GT3 en lln. GT4 mét wiskunde) hebben een rekenboek van de methode getal en ruimte ontvangen bij hun boekenpakket. Daarnaast maken alle leerlingen van CCE een account aan voor Got It (moet nog gebeuren dit schooljaar). Dit is een digitaal rekenprogramma waarmee zowel op school als thuis geoefend kan worden. Het programma geeft oefensommen afgestemd aan het niveau van de leerling.

-vervangingsuur:
Tijdens een V-uur kan de docent ervoor kiezen om op de laptop of ipad leerlingen met Got It te laten werken (wanneer alle accounts zijn geactiveerd) of een taak uit het rekenboek laten maken. Ipads regelen met Nick Roufs. Een laptopkar staat in E13a, F23 en G25. De laptops in G25 zijn bedoeld voor de rekenlessen. Daarbuiten kunnen andere collega’s dus ook gebruik maken van deze apparatuur. De docent vult de klapper na de les in met evt. opmerkingen en mankementen en zorgt dat alle laptops op de juiste plek in de kast staan en zijn aangesloten aan de oplader!!!

-rekentoetsen:
Alle leerlingen van CCE krijgen in december een schriftelijke rekentoets (niet in de pww, tijdens wi of rv/kwt les). Voor de onderbouw VMBO op niveau 1F, voor de bovenbouw VMBO op niveau 2F. De toets wordt beoordeeld door de reken- of wiskundedocent. Cijfer is aangepast aan het niveau (BB cijfer +1;  GT cijfer -1; KB cijfer volgens normering 1F of 2F).
Einde schooljaar krijgt leerjaar 1,2 en 3 nogmaals zo’n soort toets. Dan is de 1F toets voor klas 1 en BB2. Overige klassen krijgen een toets op 2F niveau. Cijfers tellen niet mee voor de overgangsregeling.

De officiële digitale rekentoets:
VMBO leerlingen hebben 2 kansen voor de officiële, verplichte rekentoets. CCE heeft ervoor gekozen om deze kansen in leerjaar 4 in te zetten. Leerlingen hebben dan de meeste lessen genoten.
Eerste kans in 2015: tussen 4 t/m 17 maart 2015.
Tweede kans: tussen 28 mei t/m 9 juni 2015.
Deze rekentoets telt in schooljaar 1415 NIET mee voor de slag/zakregeling (Let wel: op MBO of Havo wordt het rekenonderwijs voortgezet en komen er wel verplichtingen).

Tot 2016 telt de toets dus niet mee in de slaag-/zakregeling (vanaf volgend schooljaar gaat de toets dus wel meetellen volgens de huidige plannen). De toets 2014 bevatte al minder context en opdrachten dan in 2013. Dit naar aanleiding van de resultaten van de pilot 2013. Voor schooljaar 2015 staan in oktober flitsbijeenkomsten gepland om reken- coördinatoren en andere docenten te informeren over de toets van maart 2015. Er komt bijv. een pilot dit schooljaar voor de BB leerlingen. Hoe of wat is nu nog niet bekend. Nadere informatie volgt dus nog hierover.
De toets is digitaal. Bij meerdere opdrachten kan de rekenmachine op het beeldscherm gebruikt worden. Kladpapier is bij alle opdrachten toegestaan.

Pilot dyscalculie en ernstige rekenproblemen 2014:
In 2014 was er een pilot voor leerlingen met dyscalculie en ernstige rekenproblemen. CCE heeft niet deelgenomen aan deze pilot. Reden: we voldeden niet aan de voorwaarden en er was veel onduidelijkheid (aantonen dat er extra werk is verzet door school en leerling zonder zichtbaar resultaat in de vorderingen op rekengebied).
Wel hebben leerlingen met een dyscalculie-verklaring extra tijd gekregen en mochten ze een rekenblad (waar o.a. een voorbeeld verhoudingstabel en % beknopt op staan als geheugensteuntje; geen enkele leerling met dyscalculie heeft dit rekenblad trouwens gebruikt tijdens de eindtoetsen in maart of juni 2014).

Jacqueline Dircks






Geen opmerkingen:

Een reactie posten